Recensie Ralph Breaks the Internet

Zes jaar na hun avontuur in Wreck-It Ralph zijn Ralph (John C. Reilly) en Vanellope (Sarah Silverman) terug te bewonderen op het witte doek. De plichtsbewuste arcadehelden brengen hun werkdagen nog steeds door in hun games en kletsen na die dagtaak met een glaasje root beer in de hand bij over de dingen des levens. Een routineus leventje waar een eind aan dreigt te komen wanneer Vanellope’s speelkast het begeeft. Enkel een duur en moeilijk te vinden wisselstuk kan een oplossing bieden. De plek bij uitstek om zo’n onderdeel op de kop te tikken: het internet.

In Ralph Breaks the Internet storten de hoofdrolspelers zich vol overgave op deze voor hen onbekende wereld. De duizenden gebruikers worden voorgesteld door avatars die van links naar rechts zoeven. Ze haasten zich van het ene reusachtige gebouw (de websites) naar een volgende halte en worden onderweg opgehouden door opdringerige pop-up’s in de vorm van hardnekkige enquêteurs en straatverkopers. Het internet uit de film zit boordevol dergelijke geinige referenties voor volwassenen.

Selfie van alle Disney-prinsessen en Vanellope

Het hoogtepunt van al deze verwijzingen en subtiele grapjes is de prinsessenscène.  Alle traditionele Disney-prinsessen praten daarin vrijuit over wat het betekent om een prinses uit het magische koninkrijk te zijn. Hun conversatie leidt naar één gemeenschappelijke en stereotiepe eigenschap. Tegelijkertijd ook een signaal dat Disney duidelijk begrepen heeft waar ze in deze tijden naartoe moeten met hun vrouwelijke hoofdrolspelers. De stemmen van alle prinsessen werden trouwens ingesproken door de originele actrices, op uitzondering van Sneeuwwitje, Assepoester en Doornroosje.

Ik durf bijna stellen dat de grootste kijkers zich het meest gaan amuseren met Ralph Breaks the Internet. Kinderen kunnen natuurlijk hun hartje wel ophalen aan de kleurrijke taferelen en gekke wezens. Ook de rode draad over vriendschap en de verschillende verwachtingen of invullingen die we daaraan geven is op hun maat geschreven. Maar uiteindelijk is deze plotlijn er toch vooral om het bont allegaartje aan fijne ideeën en geslaagde referenties te verbinden. Een perfecte film is de tweede Wreck-It Ralph zeker niet, maar dat was de voorganger evenmin. Iedereen die dat eerste deel wist te appreciëren zal ook nu meer dan voldaan terugkeren naar de gewone wereld na het uitloggen uit de bioscoop!

Raf Geusens

Deze Vlaamse ambtenaar en quizmaster bij gent-quizt.be is van alle filmmarkten thuis, maar focust zich bij Cinemapp voornamelijk op het horrorgenre en het functioneel naakt. Je moet er wat voor over hebben hé. :-) De kans is ook behoorlijk groot dat je hem tegen het lijf loopt op een filmfestival in eigen land.