Recensie Searching

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: nee, Searching is geen revolutionaire film of ‘game changer’ zoals sommigen beweerden na de Sundance 2018 wereldpremière. Dat wil echter niet zeggen dat het debuut van regisseur Aneesh Chaganty geen dijk van een film is die moeiteloos allerlei genres vervlecht tot een razendspannende én aangrijpende prent.

De opzet is vertrouwd voor een verhaal dat als detectivethriller van wal steekt: Tiener Margot Kim verdwijnt en haar vader, David (John Cho), doet er alles aan om zijn hulp aan de politie te verlenen. Wat rechercheur Rosemary Vick (Debrah Messing) van hem vraagt, is ogenschijnlijk eenvoudig: zoveel mogelijk informatie over Margot verschaffen zodat zij, op basis van een totaalbeeld van haar persoonlijkheid, denken en gewoontes, een gerichte zoektocht naar de vermiste tiener kan starten. Daar knelt het schoentje echter. Sinds het overlijden van Davids vrouw is zijn vertrouwensband met Margot behoorlijk verwaterd en hoe langer hoe meer moet David een onthutsende realiteit onder ogen zien: hij kent zijn dochter nauwelijks.

De oplossing? Een digitale speurtocht starten en het online-leven van Margot ontleden door Instagram, streaming site YouCam, Twitter, Facebook en tal van andere apps die zij frequent gebruikte onder de loep te nemen. Inderdaad, Searching is een zogeheten ‘desktop thriller’, een film die zich – net als andere Timur Bekmambetov/ Bazelevs producties Unfriended en Profile – geheel afspeelt op (en via) de beeldschermen die onlosmakelijk deel uitmaken van onze hedendaagse maatschappij – een wereld waarin iedereen een digitale voetafdruk heeft en niemand écht verborgen kan blijven.

Impliciet buigt het sluwe scenario (gepend door Chaganty en coscenarist Sev Ohanian) zich over het gebrek aan privacy in de moderne wereld, maar Searching bekommert zich eerst en vooral met het opzetten van een aanstekelijk mysterie én het onderdompelen van de kijker in een vertrouwde omgeving: het digitale habitat waarin de multitaskende mens op razendsnelle manier info uit diverse, simultane kanalen opneemt als een spons. Als kijker zal je instinctief vrij snel beginnen meeturen naar de verschillende openstaande beeldschermen en feeds om toch maar een nieuw spoor op te pikken. Soms kan je protagonist David zelfs te snel af zijn.

De interactiviteit of kijkerbetrokkenheid van Searching vertoont geen gelijkenis met de recent verschenen choose-your-own-adventure Netflix-film Bandersnatch maar heeft eerder weg van de niet-lineaire, puzzelachtige vertelstructuur van een computergame als Gone Home. Net als in dat interactieve avontuur word je in Searching meegesleurd dankzij een sterke emotionele kern en overtuigende acteerprestaties.

De proloog is voortreffelijk, geeft een duidelijk beeld op de centrale personages én veegt clichematige expositie van de baan met dank aan moderne communicatie – en planning tools. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van backspace om een impulsief getipt bericht te verfijnen of te wissen (Messenger als blik op de gedachtegang van personages), het gebruik van ‘hide from search history’ om een pijnlijke herinnering te verdrukken of Google Calendar – en het achteruitschuiven en uiteindelijke wissen van een geplande activiteit – om de terugval en het overlijden van Pam deels te visualiseren. Searching is een film waarin je aan de hand van een Norton Antivirus popup min of meer kan inschatten hoe lang het precies geleden is sinds Pam voor het laatst inlogde. De film bulkt van kleine details die op frisse manier boekdelen spreken en de personages vaak uitdiepen.

Naarmate de zoektocht naar Margot steeds meer onverwachte wendingen neemt, kan je als kritische kijker een vraagteken plaatsen naast de plausibiliteit van bepaalde ontwikkelingen, maar Searching is dusdanig vinnig en spannend dat je er een zekere mate van ‘suspension of disblief’ graag bijneemt.

Een beklijvend mysterie boordevol spanning op het scherpst van de snede dat bovendien uitmondt in een emotionele rollercoaster en je meermaals met verstomming zal slaan, al dat en meer haal je met Searching in huis. En laat dat nu meteen ook de reden zijn waarom wij reikhalzend uitkijken naar de volgende film van Aneesh Chaganty.