Recensie: Venom

Indertijd met Spider-Man 3 was ik teleurgesteld in hoe Venom eruit zag. Hij was helemaal niet zo indrukwekkend en ik stond toen al niet te springen van de te verwachten aparte film voor ieders geliefde symbiote. Weinig mensen blijkbaar, want we zouden tot in 2018 moeten wachten vooraleer Venom nog eens het grote scherm sierde.

En van heel dat oorspronkelijk idee schiet uiteindelijk nog weinig nog over. Voor een groot stuk is dat te wijten aan het verdelen van de rechten (Sony was eigenaar van de Spider-Man rechten, heeft die dan voor een stuk weer teruggegeven aan Marvel waardoor die Spider-Man mogen laten opdraven in hun MCU maar Sony mocht dan nog wel een eigen universum opbouwen met de andere Spider-Man personages etc) maar het zorgt er bovendien ook voor dat dit wat als een vreemde eend in de bijt aanvoelt.

Hier en daar een voorzichtige verwijzing naar het Spider-Man universum (de astronaut uit het begin van de film is namelijk de zoon van J. Jonah Jameson, de baas van de Daily Bugle) maar verder wel een perfect op zichzelf staande film en onverwachts blijkt dat eigenlijk hetgeen te zijn dat het personage nodig had. In handen van Ruben Fleischer krijgt Eddie Brock genoeg ruimte om zich te ontwikkelen en hoewel het plot misschien allemaal net iets te gemakkelijk aanvoelt, kijkt het allemaal erg vlotjes weg.

Jammer alleen dat Fleischer besloten heeft om geen R-rating te voorzien. De reden: “Venom fans actually are of all ages, and so we wanted to be inclusive to all the fans that were excited about the movie.”  Venom bijt hier en daar wel eens een hoofd af maar doet dat zonder visueel gevolg. Het lijkt wel een knieval te zijn om dit perfect in lijn van die talloze andere superheldenfilms te brengen, maar de film had meer uit de toon gesprongen als dit wat explicieter qua geweld was geweest.

In ieder geval is het wel een goede zet geweest om Tom Hardy als Eddie Brock te casten. Hardy stond er naar het schijnt niet om te springen, het was zijn zoontje die hem wist te overhalen, maar hij speelt Brock op een toffe schizofrene manier. Qua rest van de cast is het echter allemaal wat minder. Michelle Williams loopt hier een beetje verloren en Riz Ahmed is niet indrukwekkend als de slechterik. Wel een aantal toffe knipogen naar de comics trouwens en ik ben benieuwd hoe de sequel, indien die er ooit nog gaat komen, zich gaat ontwikkelen.

Want ook dat heeft Venom, de ondertussen verplichte after credits scènes. Fleischer laat zich misschien iets te hard gaan (het Spider-Man: Into the Spider-Verse segment..) maar het stukje met een bepaalde seriemoordenaar belooft veel goeds. Ben benieuwd of het opnieuw voor Fleischer gaat zijn, maar die is blijkbaar bezig met een sequel op Zombieland.. Laat dat maar eerst komen!