Captain Marvel: vermakelijk Marvelavontuur

Ms. Marvel, Binary, Warbird, . . . Carol Danvers draait al decennia mee in het Marvel Comics-universum en in die tijd heeft ze al veel titels gedragen. Het is nog maar sinds 2012 dat we haar mogen aanspreken als Captain Marvel, maar sindsdien is haar populariteit zodanig geëxplodeerd dat we nu kunnen genieten van haar toetreding tot het Marvel Cinematic Universe.

Zeven jaar geleden lanceerden scenariste Kelly Sue Deconnick en tekenaar Dexter Soy een nieuwe Marvel comic, waarin Carol Danvers zich eindelijk de titel Captain Marvel toemeet. Deconnick zag doorheen de vele identiteitswijzigingen van het personage het potentieel om haar als een echte powerhouse op de kaart te zetten.

In navolging van het bronmateriaal omarmt de verfilming ook volop het thema van de zelfontdekking. Anno 1995 ontwaakt Carol Danvers (Brie Larson) op de planeet Hala, de hoofdzetel van het Kree-imperium. Ze wordt klaargestoomd als elitekrijger voor de strijd met de van gedaante wisselende Skrulls. Haar overste (Jude Law) en de supreme intelligence (Annette Benning) drukken haar op het hart dat ze een belangrijke rol zal spelen in het eeuwenoude conflict tussen de twee volkeren. De Kree hebben haar om die reden ook voorzien van bijzondere krachten. Ondertussen lijdt Carol echter aan nachtmerries, waarin ze wordt geconfronteerd met flarden uit een leven dat ze zich niet meer kan herinneren. Na een hinderlaag van de Skrulls, beseft ze dat er meer waarheid schuilt in haar nachtmerries dan eerst gedacht. Wat volgt is een ontdekkingstocht naar Carols ware afkomst en haar plaats in de oorlog tussen de Skrulls en de Kree.

Met Captain Marvel slaagt Marvel Studios er weer in om een guitig avontuur af te leveren. De film start als een rasechte space opera, maar ontpopt zich gaandeweg tot een pastiche van buddy cop-film, conspiracy-thriller, en scifiblockbuster. Naar goede gewoonte weet Marvel hoe het het – soms wat oubollige – bronmateriaal moet updaten, zonder daarbij de kern van de zaak uit het oog te verliezen. Captain Marvel biedt dan ook een verrassende en subversieve kijk op de ontstaansgeschiedenis van de gelijknamige heldin.

Hoewel het verhaal bonte revelaties bevat, voelt de hele onderneming toch wat routineus aan. Aangezien het hier weer om een origin story gaat, komt de film te lijden onder heel wat tijdrovende expositie en de magere uitwerking van de antagonisten. Tijdens de aftiteling valt het op dat maar liefst vijf schrijvers hebben meegepend aan het scenario. Het resultaat is dan ook een verhaal dat nog maar weinig unieke toetsen vertoont.

Het regisseursduo Anna Boyden en Ryan Fleck kennen we van eigenzinnige indiedrama’s zoals Half Nelson, Sugar, Mississippi Grind, etc. Helaas krijgen ze hier niet de kans om hun karakteristieke en fijngevoelige regie uit te oefenen. Ook de cinematografie en het production design zijn zeer karakterloos. Dat is echt jammer omdat eerdere episodes als Guardians of the Galaxy en Thor: Ragnarok hebben bewezen dat het mogelijk is om een unieke stempel te drukken op deze gigantische franchise.

Vormelijk laat Captain Marvel misschien de wensen over, maar Marvel weet kijkers wél te strikken met de weergaloze casting van de personages. Op basis van de trailers werd er bij velen gevreesd dat Brie Larson een tè stoïcijnse Carol Danvers zou neerzetten, maar gelukkig bewijst ze het tegendeel. De Room-actrice gooit zich vol animo in haar rol en schittert vooral door haar fantastische chemistry met Samuel L. Jackson. Dankzij feilloze CGI keert Jackson hier terug als een veel jongere Nick Fury. De acteur is ondertussen een vaste waarde in het Marveluniversum. Hij heeft hier duidelijk veel plezier in het vertolken van een minder ervaren SHIELD-agent. Naar goede gewoonte zet Ben Mendelsohn ook een zeer sappige performance neer als Talos, aanvoerder van de Skrulls.

Uiteindelijk charmeert Captain Marvel vooral door karaktervolle vertolkingen en schalkse humor. Cinemagangers die hopen op een Marvelfilm met dezelfde draagwijdte als Black Panther en Infinity War komen mogelijk bedrogen uit. Desalniettemin is Captain Marvel een vermakelijk avontuur en een entertainende prequel voor het hele Marvel Cinematic Universe.