Filmboek – How I Met Your Mother: The Playbook

Het is februari: de maand van Valentijn en hoog tijd om het Playbook van How I Met Your Mother eens van dichtbij te bekijken. De liefhebbers van de NBC’s gelauwerde sitcom zullen het Playbook reeds kennen uit de serie, maar in 2010 is het ook effectief uitgebracht als volwaardig boek. De auteurs van dienst: Barney Stinson himself en Matt Kuhn.

Waardoor dit dus eigenlijk compleet de verdienste is van Kuhn, want Barney Stinson is natuurlijk de naam van het personage in de reeks. Kuhn is geen onbekende in het HIMYM universum omdat hij als scenarist afleveringen uit seizoen 2 tot en met 9 voor zijn eigen rekening heeft genomen. The Playbook is ergens daartussenin uitgebracht (in 2010 zaten ze nog maar aan seizoen 6) en je kunt dit eigenlijk moeilijk een echt boek noemen.

Het is namelijk een verzameling van versiertrucs die Barney in de reeks effectief gebruikt (onder andere SNASA) en hoewel de aankleding op zich nog wel leuk gedaan is, is het moeilijk literatuur te noemen. Hier en daar nog eens een leuke knipoog naar de serie (yes, i’m talking to you Ted!) en de meeste fun zit eigenlijk nog in de introductie(s) waarin wordt bepaald wat het Playbook is en voor wie het bedoeld is.

Dat segment bevat onder andere een parodie op de Amerikaanse SAT testen (hier wordt dan de ASS testen) waarbij je kunt uitmaken in welke categorie je valt. Elke ‘Play’ krijgt echter zijn eigen pagina en die bevatten soms meer witruimte dan tekst. Er bestaat trouwens ook een audiobook waarbij Neil Patrick Harris (de acteur achter Barney Stinson) zijn stem verleend, lijkt me leuker dan zelf te lezen.