Recensie A Simple Favor

Paul Feig maakt zowaar eens een goede film!

Ik had nooit verwacht dat ik ooit eens in de cinema ging zitten voor een film van Paul Feig maar zowaar: met A Simple Favor heeft hij het geflikt. Niet helemaal zijn verdienste natuurlijk, de aanwezigheid van zowel Anna Kendrick alsook Blake Lively hebben me in het verleden al vaker over de streep getrokken om eens een film te gaan zien. Dat, gecombineerd met het feit dat Feig deze keer eens meer de thrillerkant opging deed me vermoeden dat er een goede film in het verschiet lag.

Ja en nee. Het is een cliché gegeven om twee tegenpolen vriendinnen van elkaar te laten worden, maar de dynamiek tussen Emily en Stephanie zit wel goed. Wanneer één van de twee van de aardbodem verdwijnt voel je dat er iets niet in de haak zit en A Simple Favor ontvouwt zich langzaamaan tot een heuse thriller. Weliswaar zo eentje van het soort waar je wordt ingezogen en de vreemde acties van de personages links laat liggen totdat je er later eens logisch over nadenkt maar het probleem zit hem echter in de dosering. Feig kan het namelijk niet laten om er een streepje humor in te steken en hoewel het merendeel goed werkt, haalt het je soms uit het ritme van de film.

Zonde, want voor het grote deel is dit best wel een aantrekkelijke film. Een combinatie van Gone Girl en Wild Things (en nog talloze andere films) maar eentje die dus niet altijd de juiste balans weet te benaderen. Toch doen Feig en co wel veel goeds. Zo maakt hij de keuze om een nagenoeg compleet Franstalige soundtrack te maken. Iets wat je niet vaak ziet in dit soort Amerikaanse films en het gebruik van onder andere Bonnie and Clyde van Brigitte Bardot en Serge Gainsbourg zorgt ervoor dat de film zich op dat gebied al weet te onderscheiden. Naar aanleiding van de promotie van de film liet Kendrick ook al haar rap skills horen in Ellen Degeneres en doet dat hier nog eens – geslaagd – over.

Stephanie en het (niet zo?) gelukkige gezinnetje

Sowieso mag de cast hier natuurlijk ook niet bij vergeten worden. De carrière van Henry Golding is na het succesvolle Crazy Rich Asians nu helemaal van start gegaan en hij mag zich meteen meten met twee van de populairste leading ladies van het moment: Anna Kendrick en Blake Lively. Golding speelt de echtgenoot die in het ongewisse achterblijft en doet dat behoorlijk, al is hij als personage weinig verschillend ten opzichte van Crazy Rich Asians waardoor de kracht van A Simple Favor overduidelijk in het vrouwelijke duo zit. Altijd fijn om atypische personages bij elkaar te brengen en in het geval van Kendrick en Lively begrijp je wel wat ze in elkaar zien.

Zeker Kendrick weet zich de rol van vlogger Stephanie goed eigen te maken, het kantelpunt is wanneer ze meer en meer qua persoonlijkheid in de richting van Emily begint te evolueren. Hoewel ze voor een stuk nog steeds op haar comedy talent steunt, laat ze wel zien dat ze meer in huis heeft. Zo’n mysterieuze rol als die van Emily kan je ook met een gerust hart overlaten aan Lively, die doet er altijd wel iets goeds mee. Even een fun fact tussendoor: de Gin die gebruikt wordt om de – vele – Martini’s doorheen de film te maken is van het merk Aviation Gin, een bedrijfje dat in handen is van Lively’s echtgenoot Ryan Reynolds.

Nogal uit de bocht vliegend naar het einde toe, maar het is vooral een combinatie van verschillende aspecten die A Simple Favor boven de middelmoot laat uitsteken. Hoewel het op narratief vlak allemaal niet zo bijzonder is, zijn het de rollen van Kendrick en Lively die dit nog erg genietbaar maken. Van mij mag Feig verder in deze richting gaan regisseren, het gaat hem beter af dan zo’n Spy, The Heat of dat Ghostbusters debacle dat hij eerder regisseerde.