Recensie Robin Hood

Errol Flynn, Douglas Fairbanks, Sean Connery, Kevin Costner en Russell Crowe kropen in de loop van onze filmgeschiedenis al in de huid van Robin Hood. Aan de rijtje met klinkende namen mag nu ook ‘Kingsman’-ster Taron Egerton worden toegevoegd. De jonge Brit siert vanaf deze week het witte doek in Otto Bathurst’s adaptatie van de overbekende volkslegende.

Al wijkt Bathurst sterk af van die originele legende en de vorige verfilmingen. In zijn origin story is ‘Robin of Loxley’ een rijkeluiszoon die na een kruistocht van 4 jaar met een posttraumatische stressstoornis en helemaal berooid terugkeert naar Nottinghamshire. De grootste klap is evenwel dat zijn geliefde Marian (Eve Hewson) ondertussen haar hart heeft verloren aan Will Scarlet (Jamie Dornan). De oplossing om zijn gedachten te verzetten en Marian terug te winnen komt uit een onverwachte hoek: een Saraceense strijder met roepnaam Little John (Jamie Foxx) overtuigt Robin om het de corrupte en oorlogszuchtige ‘Sheriff of Nottingham’ (Ben Mendelsohn) knap lastig te maken door zijn inkomsten te kapen en terug te schenken aan het onderdrukte volk.

Op geen enkel moment voelde het alsof ik naar een Robin Hood-film aan het kijken was. Dat komt niet alleen omdat scenarist Ben Chandler het klassieke verhaal te grondig heeft opgepoetst, maar ook omdat het visueel te modern en afgelikt oogt voor een middeleeuwse vertelling. De initiële strijd tussen de kruisvaarders en de Saracenen zou net zo goed uit een hedendaags verhaal over de Amerikaanse inval in het Midden Oosten kunnen komen. Eénmaal terug in het thuisland waant de niet-oplettende kijker zich dan weer in Assassin’s Creed 2. Robin Hood’s plunje is zelfs een kopie van Desmond Miles’ outfit in het populaire videogame. En dan zwijg ik nog over de hippe lederen jack van love interest Marian. Het oogt allemaal knap maar tegelijkertijd ook niet gepast.

Eve Hewson en Taron Egerton in Robin Hood

Inhoudelijk stelt Robin Hood al helemaal teleur. Tenen krullende dialogen en scènes waarbij je wegzakt uit frustratie of schaamte volgen elkaar op. Al treft de cast weinig schuld. Ben Mendelsohn is best genietbaar als slechterik van dienst en Taron Egerton houdt zich staande met het weinige vlees aan zijn personage. Al oogt hij wat te braafjes en glad in vergelijking met zijn bekende voorgangers. Jamie Dornan en Eve Hewson moeten het dan weer stellen met een achtergrond die perfect op het papiertje in een gelukskoekje past.

‘Forget history, forget what you think you know’ kreunt Egerton in een lange voiceover aan het begin van Robin Hood. Wij voegen daar nog ‘Forget this movie’ aan toe en schuiven de versie met Errol Flynn in onze dvd-speler.

Raf Geusens

Deze Vlaamse ambtenaar en quizmaster bij gent-quizt.be is van alle filmmarkten thuis, maar focust zich bij Cinemapp voornamelijk op het horrorgenre en het functioneel naakt. Je moet er wat voor over hebben hé. :-) De kans is ook behoorlijk groot dat je hem tegen het lijf loopt op een filmfestival in eigen land.